سرخط ویژه
خانه » خبر » فهیمه باروتچی در گفتگو با باشگاه نقالان : نقالی را با راهنمایی فاطمه حبیبی زاد (گردآفرید) شروع کردم / هنوز در ابتدای راه هستم و باید تجربه بیاموزم / نقالی فقط سرگرمی نیست، آموزش درس زندگی است / در جشنواره به نقالی بهای کمتری داده می شود

فهیمه باروتچی در گفتگو با باشگاه نقالان : نقالی را با راهنمایی فاطمه حبیبی زاد (گردآفرید) شروع کردم / هنوز در ابتدای راه هستم و باید تجربه بیاموزم / نقالی فقط سرگرمی نیست، آموزش درس زندگی است / در جشنواره به نقالی بهای کمتری داده می شود

فهیمه باروتچی

فهیمه باروتچی

باشگاه نقالان _ گفتگو : فهیمه باروتچی نزدیک به ده سال است که نقالی می کند . هر چند زمان بیشتری در تئاتر و عروسک گردانی  می گذارد  و کارنامه پرباری در این زمینه دارد و کمتر نقل می کند, اما آنان که نقل او را دیده اند همواره لب به تحسین گشوده اند . فهیمه باروتچی چندی پیش نمایش عقل صورتی به کارگردانی مهدی فرشیدی سپهر به سفارش اداره کل سینمایی و تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را بر صحنه داشت . نمایشی که هشتاد و پنج شب اجرا شد و بیش از ده هزار نفر آن را دیده اند . او نقالی را با آموزگاری فاطمه حبیبی زاد ( گردآفرید) آغاز کرده است و در ادامه از مرشد محسن میرزاعلی دیگر آموزش های مناسب این هنر را دیده است . از آخرین اجراهای او می توان به اجرا در نمایشگاه نخستین جشنواره ملی عکس شاهنامه در نگارخانه سیمرغ که از سوی باشگاه شاهنامه پژوهان, هفته نامه امرداد و باشگاه نقالان برگزار شد, اشاره داشت . فهیمه باروتچی اکنون در هجدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی, کشته شدن فرود را نقل خواهد کرد . به همین مناسبت باشگاه نقالان گفتگویی با او ترتیب داده است که در ادامه می خوانید .

 

شما در سالهای گذشته بیشتر به کار بازیگری تئاتر مشغول بودید؟ کمی از فعالیتهایتان در زمینه نمایشی بگویید ؟
بله, کار اصلی من بازیگری و عروسک گردانی تئاتر است . من کارشناس ارشد تئاتر عروسکی هستم و کار بازیگری را از سال ۷۸ در همدان آغاز کردم . از سال ۸۱ به تهران آمدم و در کنار تحصیل در رشته تئاتر به ایفای نقش های متفاوت پرداختم .در چند سال گذشته بیشتر در حیطه ی کودک و نوجوان مشغول فعالیت بوده ام و اجراهایی در کانون پرورش فکری و تالار هنر داشته ام . هم اکنون هم مشغول آماده سازی کار جدیدی هستیم که در مهرماه به روی صحنه می رود. هم چنین در آموزشگاه هنر هفتم به خردسالان آموزش نمایش و موقعیت های نمایشی می دهم .

 

از چه زمانی فعالیت در زمینه هنر نقالی را آغاز کردید ؟
نقالی را از سال ۸۶ با راهنمایی فاطمه حبیبی زاد (گرد افرید) شروع کردم . ایشان مشوق و آموزگار بنده بوده و هستند و با کمک ایشان اولین اجراهای من در جزیزه ی کیش برگزار شدند و بعد همین نقلی که امسال قرار است در جشنواره ی ایینی سنتی اجرا کنم ( نقل کشته شدن فرود)  را سال ۸۷ در جشن خانه ی تئاتر در خانه ی هنرمندان اجرا کردم .

فهیمه باروتچی

فهیمه باروتچی

 

باتوجه به اینکه ده سال از ورود شما به دنیای نقالی و نخستین اجرایتان می گذرد چرا در زمینه اجرای نقالی و  آموزش آن کمتر از دیگران نقالان زن فعالیت داشته اید ؟

من هیچ وقت مستمر و پیگیر نقالی را ادامه نداده ام, بیشتر خوانش و مطالعاتم از شاهنامه شخصی بوده است اما در طول سال اجراهایی هم داشته ام . گاهی هم در مدارس برای بچه های مدرسه نقل هایی اجرا کرده ام . هیج وقت نه به صورت شخصی و نه در قالب آموزشگاه آموزش دادن نقالی را نپذیرفتم چون من هنوز در ابتدای راه هستم و بسیار باید تجربه بیاموزم .

 

نقال باید دارای چه ویژگی هایی باشد ؟

اگر شخصی بتواند طومار بنویسد و نقل بگوید کافی نیست که او را نقال بنامیم . نقال باید سخنور باشد و نقل را با توجه به جمعیت و فضایی که مخاطب هستند تنظیم کند نقالی فقط سرگرمی نیست، آموزش درس زندگی است. امیدوارم این هنر ناب ایرانی روز به روز گسترده تر بشود و جایگاهی آنچنان که باید نصیبش شود. خدا سایه ی استادان و مرشدان هنر نقالی را بر سر همه ی ما مستدام کند. استادانی که پایه های هنر نقالی هستند و خالصانه برای این هنر رنج کشیدند.

فهیمه باروتچی

فهیمه باروتچی

 

در آستانه برگزاری هجدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی هستیم, چقدر این جشنواره و چنین رویدادهایی را برای گسترش هنر نقالی و نمایش های ایرانی مناسب می دانید ؟

جشنواره نمایش های آیینی و سنتی یکی از بزرگترین و مهمترین جشنواره هایی است که برگزار می شود .این جشنواره هم رویدادی جهانی است یعنی معرفی نمایش ایرانی به جهانیان و هم اشنایی با نمایش سنتی دنیا و هم جنبه ی حفظ و ارزش گذاری به نمایش سنتی ایران را دارد .
برگزاری کارگاه ها و سخنرانی ها گوناگون در این جشنواره از نقاط مثبت آن است . نمایش های ایرانی مخاطبشان مردم عام هستند و این نمایش ها در اصل مهم ترین گونه ی نمایش هستند چرا که هم شادی آورند و هم آموزنده و بیننده را با خود همراه می کنند تا به حس شادی و غم برسد. من به عنوان کسی که در حیطه ی نمایش سنتی اعم از خیمه شب بازی ، سیاه بازی و نقالی فعالیت دارم فکر میکنم به نقالی بهای کمتری داده می شود سایر نمایش های سنتی در طول سال (البته در تهران) اجراهایی دارند, نمایش های صحنه ای بعدا اجرا خواهند گرفت, بعضی از آثار در بخش مرور جشنواره هستند و اجراهای عمومی خود را رفته ند, اما این نقالی است که بیشتر در جشنواره نمایش های آیینی سنتی اجرا می شود, چرا به آن نقال برای آن نقل در طول سال کسی اجرایی نمیدهد. درست است که نقال ها ممکن است برای مراسم خاص مثل بزرگداشت فردوسی یا جشن های گوناگون  و … دعوت به همکاری شوند اما آیا این برای پیشکسوتان این هنر کافی است؟ کسانی که سالیان سال صبح پرده بر دوش می گرفتند و در کنار خیابان پرده بر میخ آویزان می کردند و تا عصر برای مردم نقالی میکردند, آیا نباید در طول سال برای آنان از طرف مرکز هنرهای نمایشی یا دبیرخانه ی جشنواره نمایش های آیینی و سنتی اجراهایی در سرتاسر کشور در نظر گرفته شود . باور کنید نقالان و بزرگان این هنر دلشان فقط و فقط به عشق مردم می تپد بماند که امرار معاش مساله ی مهمی است اما آنان فقط به شوق اینکه به مردم درس زندگی بدهند, نقالی میکنند. اگر نگاه دقیقتری بکنیم هستند دل سوخته گانی که به عشق مردم تلاش میکنند مثل پهلوانان معرکه گیر که گاهی در گوشه و کنار تهران معرکه میگرند یا لوطی و عنتری که با میمونش هفده سال است اجرای نمایش میکند. ای کاش نظر لطفی هم به آنها بشود مگر نه اینکه معرکه گیری هم از نمایش های سنتی است, براستی وظیفه ی ما چیست؟

فهیمه باروتچی

فهیمه باروتچی

 

برای دوستداران هنر نقالی و افرادی که قصد دارند به حوزه نقل و نقالی وارد شوند چه توصیه ای دارید ؟

اول از همه نقالی زیاد ببیند,دوم شعر زیاد بخوانند,سعدی,حافظ, شاهنامه و دیگر شاعران و پس از آن زیر نظر بزرگان آموزش ببینند و تلاش مستمر داشته باشند . جشنواره ی نمایش های آیینی و سنتی یک کلاس درس است از آن استفاده کنند . در پایان سپاس خود را از آموزگارم مرشد محسن میرزاعلی که بزرگوارانه من را در محضر خود پذیرفتند و خالصانه چند و چون نقالی را در اختیارم قرار دادند اعلام می کنم .

 

نقل فهیمه باروتچی با نام کشته شدن فرود  ۱۳ شهریورماه,  ۶ پسین (عصر) در سالن انتظار تالار محراب اجرا خواهد شد . هجدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی از هشت تا پانزدهم شهریورماه در تهران برگزار می شود . دبیر این رویداد فرهنگی و هنری داود فتحعلی بیگی است . آثار برگزیده بخش نقالی و روایت ملی جشنواره نمایش های آیینی و سنتی به نقل از ستاد خبری هجدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی که در روزهای برگزاری جشنواره به اجرا در خواهند آمد عبارتند از : “تولد رستم” نوشته یوسف فخرایی به کارگردانی منیژه واحد از سیاهکل، “خالو حسین دشتی” نوشته و کارگردانی طوبی شیرکانی از بوشهر، “داستان شاهنامه ” به کارگردانی طاهره بهرامی نهادفر از تهران، “درخت بخشنده” نوشته سیلورا ستاین به کارگردانی فاطمه حیدری‌فر از تهران، “رزم رستم و اشکبوسی ” به کارگردانی زهرا محمودی از تهران، “شاهنامه خوانی – شیرین و خسرو” به کارگردانی محمدهاشم دهقانی از تهران، “فرامرز نامه” نوشته جلالا خالقی مطلق به کارگردانی داوود معینی‌کیا از تهران، “نقل فرامرز و گشسپ” به کارگردانی مسعود نوری‌فرد از کاشان، “نقل کشته شدن فرود” نوشته و کارگردانی فهیمه باروت‌چی از تهران و “نقالی” نوشته و کارگردانی محمدرضا آزادفر از تهران و …

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme